Przedmiotowe warunki i sposoby oceniania z muzyki
W KLASACH IV - VII
rok szkolny 2023/2024
POSTANOWIENIA WSTĘPNE:
Regulamin został opracowany i przyjęty do realizacji przez nauczyciela muzyki Szkoły Podstawowej nr 82. Nauczyciel muzyki klas IV - VII jest zobowiązany do respektowania zasad oceniania zawartych w regulaminie. O formach aktywności, ich liczbie oraz kryteriach wymagań na poszczególne oceny nauczyciel informuje uczniów i rodziców na początku roku szkolnego.
ZASADY OCENIANIA:
OCENIANE FORMY AKTYWNOŚCI
1. Odpowiedzi ustne, prezentacje muzyczne
2. Kartkówka
3. Aktywność
4.1 Praca domowa
4.2 Praca w grupie
4.3 Dodatkowe projekty, prezentacje
KRYTERIA I SPOSOBY OCENIANIA
1. Odpowiedzi i prezentacje muzyczne
✔ udzielanie odpowiedzi poprzez samodzielne zgłaszanie się lub na prośbę nauczyciela
✔ odpowiedzi ustne oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem możliwości ucznia
✔ ocenia się: zawartość, poprawność merytoryczną, logikę wypowiedzi i sposób prezentacji
✔ prezentacja piosenek (tekst, melodia, rytm) poznanych na zajęciach
✔ przy prezentacji piosenek ocenia się: samodzielność wykonania, znajomość tekstu piosenki, rytm, melodię oraz interpretację
✔ dodatkowo - prezentacja gry na instrumencie
2. Kartkówka
✔ krótkie odpowiedzi pisemne, nie wymagające zapowiedzi, w formie od dwóch do pięciu pytań dotyczących kilku ostatnich lekcji lub jeśli jest zapowiedziana – wybranych przez nauczyciela zagadnień
✔ kartkówka obejmować może muzyczne zagadki z utworów prezentowanych na zajęciach
3. Aktywność
✔ uczestnictwo w śpiewie zespołowym
✔ słuchanie muzyki
✔ prezentacja własnej interpretacji wokalnej, instrumentalnej lub ruchowej
3.1 Prace domowe
✔ obejmują uczenie się tekstów piosenek
✔ wyszukiwanie informacji o utworach muzycznych, kompozytorach i innych ciekawostek ze świata muzyki (projekty)
✔ nauczyciel zobowiązany jest do kontroli pracy domowej lub co najmniej faktu jej wykonania w dniu, na który uczniowie mieli ją przygotować
✔ prace zadawane są na następną lekcję i mają za zadanie utrwalenie lub uzupełnienie zdobytej wiedzy
✔ brak pracy domowej powinien być odnotowany
3.2 Praca w grupie
✔ nauka "robocza" piosenki i jej wykonania przez grupę uczniów
✔ zespołowe tworzenie ruchu do muzyki oraz akompaniamentu do piosenek (instrumentarium Orffa)
3.3 Dodatkowe projekty – mogące podwyższyć uczniowi o jeden stopień ocenę śródroczną lub roczną
✔ prowadzenie katalogu czy kalendarium wydarzeń muzycznych
✔ aktywne uczestnictwo w życiu artystycznym szkoły
✔ udział oraz szczególne osiągnięcia w muzycznych konkursach szkolnych i pozaszkolnych
✔ systematyczne uczestnictwo w koncertach muzycznych (filharmonia, opera, teatr muzyczny) udokumentowane w formie krótkiego sprawozdania z wydarzeń w zeszycie przedmiotowym
SPOSOBY POPRAWY OSIĄGNIEĆ
✔ Poprawa musi odbyć się w nieprzekraczalnym terminie 3 tygodnie od momentu uzyskania oceny.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia odpowiedzi ustnej.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia kartkówki.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia pracy domowej
✔ indywidualne możliwości ucznia
✔ zaangażowanie i ambicję
✔ wyobraźnięi fantazję twórczą
✔ umiejętność współdziałania w grupie
✔ zainteresowanie przedmiotem
KRYTERIA WYMAGAŃ NA POSZCZEGÓLNE OCENY DOTYCZĄCE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z MUZYKI
W KLASACH IV – VIII
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
W ocenie cząstkowej, śródrocznej i rocznej z przedmiotu muzyka bierze się pod uwagę w szczególności zaangażowanie i wkład pracy ucznia, a nie jego zdolności muzyczne.
WARUNKI I TRYB OTRZYMANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
3. Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
4. W wyniku podjętych działań nauczyciel może ocenę podwyższyć lub utrzymać.
5. Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
Nauczanie zdalne
W trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady oceniania zapisane w Statucie Szkoły i postanowieniach wstępnych przedmiotowych warunków i sposobów oceniania uczniów.